Wednesday, August 24, 2005
Post och kommunikation
Alltid lika fascinerad av kommunikation och kanalstrategier! För två veckor sedan var jag hos tandläkaren. Han skulle skicka en remiss och det skulle ta 3-6 månader, enligt honom, innan jag fick tid hos specialist. Sedan reste jag bort i jobbet en vecka. När jag kom hem helgen därpå och gick igenom posten fann jag en kallelse till specialisten, som hade avsatt tid följande förmiddag. Jaha, det var ju trevligt att det gick fort, men om jag varit borta ytterligare två dagar? (Jag hade missat tiden men ändå fått betala.) Hur lång tid kommer det att dröja innan myndigheter, företag & organisationer inser att inte alla kunder är ett med sin folkbokföringsadress och att kommunikationsmönster kan variera?
Tuesday, August 23, 2005
Ensemble - c'est tout
Un des livres dont je me rajouis de lire cet automne, c'est le dernier d'Anna Gavalda Ensemble- c'est tout. Il sera publié en suédois en octobre, d'ailleurs. "Ce qui empêche les gens de vivre ensemble, c’est leur connerie, pas leurs différences..."
Monday, August 22, 2005
Keeping a Journal
Back from one week's training in group dynamics and leadership (UGL - Understanding Group and Leader). We were encouraged to keep a personal journal every day as a tool to reflect upon what happened, think things through, their impact on myself, how to relate to it and so on. 1. you can repeat, 2. refer, 3. review and 4. you can reflect. It struck me when I read the morning paper today, SvD, about young people that blog to keep their friends and family informed. A girl said that she feels pretty free in writing but that she leaves out the most private, things of concern to her closest. So, what if the blog is her diary? And what if she is most preoccupied with things of less importance. And leaves the deeper or tougher experiences aside? What then? Because a diary used to be a secret place to develop inner thoughts and feelings. A place not only to repeat or review but also for reflection...
Sunday, August 14, 2005
The Booker Prize Longlist
The other day the Booker Prize longlist was released. I have to admit that I haven't read any of these books but I was happy to see Ian McEwan on the list. I very much enjoyed reading Atonement and Enduring Love and I will read September, for sure. And then probably think once again that I should finish Joyce's Ulysseus... Anyhow, the shortlist will be presented on 8 September and the winner on 10 October.
Saturday, August 13, 2005
Branding a Capital
I've been on vacation but now I'm back at the computer with a reflection on tourism and branding. In early summer the city of Stockholm announced the new tag: Stockholm - capital of Scandinavia saying they want to be confident and bold... However, above all in the era of globalisation borders and traditional capitals seems very old fashioned, almost obsolete, to use as a base for such a branding. During my holiday I passed by Genève - where people meet. A much more up to date slogan - I like!
Monday, June 13, 2005
Going
It took a while before I started blogging but here I am! As far as I can remember I have been interested in media, publishing etc. Started working with the Internet 1997 at the launch of Bokus and studied Electronic Publishing in 1998. I've been sceptical to some extent but things have evolved and for sure I can also see the possibilities. Anyhow, now I am up and running and I hope to create something great.
Sunday, June 12, 2005
Kundfokus
I veckan var jag på ett seminarium på KTH om the Opportunity Frontier med docent Terrence Brown, som i förbifarten påpekade att kundorientering är en märklig term när man egentligen syftar på kundfokus. Jag håller med. Artikeln The Quest for Customer Focus i Harvard Business Review (april 2005) gör gällande att en organisation har 4 steg att ta sig igenom för att nå verkligt kundfokus: 1. Communal Coordination där man tar fram och standardiserar information från olika kontaktpunkter i organisationen, utifrån kund nota bene. 2. Serial Coordination då man analyserar och drar slutsatser av dessa historiska uppgifter. 3. Symbiotic Coordination då man tar klivet över till att förutse framtida beteenden och då också kan vara med och forma dem. Slutligen 4. Integral Coordination vilket innebär att den vunna kunskapen sipprat ut och används i organisationen, i den dagliga verksamheten, som därmed genomsyras av kundfokus. Att öka kundfokus är inte bara en fråga om att bygga upp en kunddatabas, utan det är en lärandeprocess som pågår i årsvis.
Pattern Recognition
After reading in Axess issue on the future (The future is so passé, 2004:9) about William Gibson's Pattern Recognition I was inspired to read the book. It didn't really correspond to my expectations but I enjoyed the basic idea. "We have no future because our present is too volatile. […] We have only risk management. The spinning of the given moment's scenarios. Pattern Recognition."
Känna mönster
När jag läst i Axess nummer om framtiden (2004:9) om William Gibson's Känna mönster blev jag nyfiken på boken och valde att läsa den svenska utgåvan. Den levde inte riktigt upp till mina förväntningar men jag gillade den konceptuellt. "Vi har ingen framtid eftersom vår nutid är för flyktig. [...] Det enda vi ägnar oss åt är att hantera risker. Väva scenarier för stunden. Känna mönster."
Subscribe to:
Posts (Atom)